
In cadrul evenimentului Noaptea Studiourilor de Arhitectura de anul acesta, am organizat, alaturi de echipa Atelierele ILBAH, un workshop creativ dedicat pasionatilor de arhitectura si design. Atelierul, intitulat „Lumini si Umbre”, a explorat diversitatea si impactul emotional al luminii in arhitectura, in designul de interior si in designul de obiect. Evenimentul face parte din seria Romanian Design Week.
„Arhitectura este jocul savant si sublim al volumelor in lumina” Le Corbusier
Atelierul a fost coordonat de arhitectul Andrei Stefanescu care a ghidat participantii in explorarea sculpturalitatii luminii prin designul unui corp de iluminat. Pornind de la un kit special conceput de Andrei, fiecare participant a avut la dispozitie acelasi set de piese. Cu ajutorul jocului creativ si al imaginatiei, fiecare a reusit sa creeze un obiect unic, descoperind astfel bucuria procesului de creatie.
Iluminatul fie interior, fie exterior este esential pentru personalitatea unui spatiu, fiind un factor cheie in crearea unei atmosfere arhitecturale. Emotia generata de lumina provine din mai multe straturi: forma, compozitie, sculpturalitate, temperatura culorii, indicele de redare a culorii, dimensiune, pozitionare si numarul de corpuri de iluminat, ritmul creat. Prin iluminat, putem evidentia anumite zone sau chiar transforma corpul de iluminat intr-un punct de interes principal al unui spatiu, asa cum am demonstrat la Noaptea Studiourilor de Arhitectura.

In arhitectura si design, iluminatul nu este doar un instrument de functionalitate, ci o forma de arta care adauga valoare estetica. Gandirea sculpturala a luminii se manifesta prin crearea de jocuri de lumina si umbra, care pot transforma o forma simpla intr-o lucrare de arta. De exemplu, o lampa care este pozitionata intr-un anumit unghi poate proiecta umbre pe pereti, care devin parte integranta a designului interior. Iluminatul indirect poate evidentia o arhitectura minimalista, conferindu-i o viata proprie, aproape organica.
Un alt aspect pe care Andrei l-a evidentiat a fost acela de a explora si designul obiectului creat prin fotografierea acestuia. Astfel, fiecare lampa a fost fotografiata din mai multe unghiuri si am descoperit impreuna perspective suprinzatoare ale obiectelor prin fotografie. Am utilizat fotografia pentru a analiza si compara diferenta de perceptie intre ochiul uman si lentila aparatului. Am observat ca asemenea unei sculpturi care este suprinsa prin fotografie, perceptia difera si in cazul unui corp de iluminat. Putem crea si povestea obiectului care se exprima si prin fotografii, schite, referinte, crochiuri.
Workshopul a fost si un punct de plecare pentru discutii mai ample despre rolul designului si arhitecturii in societate, precum si despre modul in care aceste domenii influenteaza locurile in care traim si interactionam zilnic. Participantii la Noaptea Studiourilor de Arhitectura au plecat acasa fiecare cu obiectul de iluminat si cu sfaturi valoroase despre alegerea corpurilor de iluminat, care au un impact semnificativ asupra starii noastre de spirit.
Evenimentul a fost completat de un recital de flaut sustinut de Maria Velia, bursiera a Fundatiei Regale Margareta a Romaniei, care a adus o nota de armonie suplimentara intregii experiente. Participantii au creat fie corpuri de ilumiat de tip pendant, fie lampi pentru birou. Unele obiecte au avut ca inspiratie natura, razele soarelui, altele s-au axat pe geometrie si simetrie, unele pe asimetrie, demonstrand diversitatea creativa prezenta la Noaptea Studiourilor de Arhitectura.

Sculpturalitatea luminii transcende aspectul tehnic si estetic, ajungand intr-o dimensiune simbolica. In multe culturi, lumina a fost vazuta ca un simbol al cunoasterii, al divinitatii sau al vietii. Iluminatul unui spatiu sau a unui obiect poate aduce un sens mai profund, legandu-se de valori culturale si spirituale. De exemplu luminile dintr-o biserica au rolul de a crea o atmosfera sacrala, iar in spatiile muzeale, lumina poate deveni un element care subliniaza valoarea unei opere de arta. Astfel, luminile nu sunt doar surse de vizibilitate, ci si „sculpturi” care vorbesc despre istorie, cultura si sensuri mai profunde.
In concluzie, atunci cand vorbim despre „lumina ca sculptura”, nu ne referim doar la iluminat ca element functional, ci la un concept mult mai profund, in care lumina devine un material artistic ce influenteaza formele, atmosfera si perceptia unui spatiu. Este o arta care joaca un rol central in modul in care interactionam cu mediul inconjurator, schimbandu-l constant si adaugandu-i sens si profunzime, aspecte pe care le-am explorat cu pasiune la Noaptea Studiourilor de Arhitectura.
