Unele dintre straturile mai putin cunoscute ale orasului Sinaia sunt mostenirea inginereasca a electrificarii si cea arhitecturala semnate de arhitect Duiliu Marcu, unul dintre cei mai activi arhitecti din prima jumatate a secolului XX. Duiliu Marcu a construit multe cladiri emblematice din Romania cum ar fi Palatul Victoria, Cladirea Ministerului Transporturilor, Cladirea Academiei Militare, Opera din Timisoara, etc.
Echipa Studio ae a realizat o excursie de studiu la Sinaia in luna octombrie 2024 cu tema arhitecturii lui Duiliu Marcu. Numai in Sinaia am identificat peste 10 cladiri semnate de celebrul arhitect Duiliu Marcu, cele mai multe ascunse. Acest articol este rezuma impresiile, fotografiile si concluziile excursiei. Desi au o dimensiune mai redusa decat cladirile mai cunoscute ale arhitectului, si acestea din Sinaia sunt valoroase si inspirate.
Sinaia este primul oras electrificat din Romania Mica, in anul 1890. Inginerul Constantin Busila este cel care a coordonat electrificarea de pe Valea Prahovei. Tot acesta, in calitate de director Electrica, l-a cooptat in echipa de proiectare pe domnul arhitect Duiliu Marcu. Pe Valea Prahovei se mai afla si alte cladiri destinate electricitatii realizate de aceeasi echipa cum ar fi termocentrala de la Floresti, abandonata in prezent. Dupa electrificare, Sinaia a inceput sa se dezvolte si mai mult, fiind si resedinta a regilor si un adevarat magnet pentru elite.
In perioada 1923-1926, 7 posturi de transformare electrica au fost construite in Sinaia, iar unul este inca functional. Duiliu Marcu a tratat cu multa atentie aceste noi cladiri, desi mici ca dimensiune, aferente unui program ingineresc. Acestea sunt raspandite in peisajul montan al orasului. Fiecare post de transformare se adapteaza contextului in care se afla. Au ca elemente comune piatra, inspiratia din arhitectura traditionala a culelor din Oltenia (zona natala a arhitectului), cu dezvoltare pe inaltime si goluri putine care erau destinate ventilarii echipamentelor electrice. Sunt asemenea unor fortarete in miniatura. Fiecare are cate ceva diferit, cea de la intrarea in parcul central are si o banca, o pergola si o cismea prin care se integreaza in mediul inconjurator.
Dintre cele 7 posturi de transformare, cel din cartierul Cumpatu este inca functional. Proportia acestuia este asemenea unui turn medieval din piatra pe care-l gasesti in celebrul sat toscan San Gimignano, evident la o dimensiune redusa.
Ce este de retinut din aceste exemple este ca inclusiv proiectele industriale pot fi tratate cu preocupare pentru frumos, peisaj si context.
La aproape 100 de ani de la construire, posturile de transformare si-au pastrat din farmec si nu s-au degradat foarte tare desi mentenanta a lipsit.
"Cu aceste statii de transformare proiectantul a vrut sa arate ca si subiectele cu programe industriale pot fi tratate cu preocupari de arta si ca aceeasi tema poate da nastere la solutii diferite, pastrand insa unitatea de stil. Totodata, se poate spune ca adaptarea la natura inconjuratoare a acestor constructii a constituit si ea o preocupare pentru arhitect" arhitect Duiliu Marcu
Vila Retezat din Sinaia este proiectata si construita in stilul Renasterii germane de la inceputul secolului XX de catre arhitectul ceh Karel Liman. Arhitectul a proiectat Castelul Pelisor si holul de onoare al castelului Peles, toate avand elemente comune si specifice timpului. Apoi cladirea a fost extinsa in perioada 1928-1930 de arhitectul Duiliu Marcu, fiind casa inginerului C. Busila. Casa se alfa chiar langa Manastirea Sinaia. Se diferentiaza de celalate cladiri semnate de Duiliu Marcu in Sinaia pintr-o decoratie mult mai bogata, insertia de lemn si ceramica smaltuita colorata. Este un stil de inspiratie neo-romanesc. Putem spune ca este o trazitie intre perioada lui Marcu de inceput si perioada modernista in care decoratia se „epureaza”.
Localnicii i-au spus “Casa cu Farfurii” datorita ceramicii smaltuite in nuante de ocru, verde si albastru care decoreaza fatadele. De remarcat este si cromatica acestora prin care cladirea “imprumuta” din culorile acoperisului manastirii Sinaia spre care priveste casa.
Gara regala a fost construita in 1938 la initiativa lui Carol al II-lea care a vrut o noua gara moderna. Sinaia este orasul cu doua gari, una dintre ele fiind cea regala, destinata vizitelor oficiale si evenimentelor regale. Arhitectura acesteia este una sobra, monumentala desi este relativ mica din punct de vedere al dimensiunii. Cladirea Garii regale este declarata monument.
Aceasta este formata din doua volume paralelipipedice. Primul volum functioneaza ca salon oficial de primire. Al doilea este dezvoltat pe lungime, avand un peron acoperit si o remiza in care incapea trenul regal.
Cladirea destinata salonului regal are o geometie compacta, iar relatia cu spatiul exterior este mediata prin doua spatii de tranzitie, unul spre peren si unul spre oras. Consola mare spre peronul garii protejeaza de ploaie, zapada si soare la coborarea si urcarea din tren marcand accesul in salonul de primite. Spre oras, exista un portic cu cinci arcade care dau monumentalitate si evidentiaza accesul si-l protejeaza in acelasi timp.
Legatura cu gara veche se face printr-o pergola cu stalpi din piatra si grinzi din lemn, iar in interiorul acesteia este un spatiu verde care aduce vegetatia direct pe peron.
Intreaga cladire este placata cu piatra locala din cariera Izvor. Eleganta arhitecturii se remarca prin modernismul sau: forme simple, clare si un ritm echilibrat. Totul e realizat dintr-un singur material, cu detalii bine gandite. Accesele sunt accentuate prin elemente care aduc un aer de monumentalitate si prestanta.
Aceasta cladire se afla in cartierul Cumpatu, departe de centrul agitat al orasului si a fost construita in anul 1936. Casa are o forma simpla, compacta, apropiata de un cub ca proportie. Numai intrarea este marcata prin decuparea unui volum care protejeaza de ploaie, vant, zapada accesul in casa.
La parter gasim zona de zi cu un semineu, un mic oficiu, bucatarie, camera de serviciu, iar la etaj se afla doua dormitoare, o baie si garderoba. Fatada principala este orienta spre strada, iar ferestrele mari care corespund functiunilor principale se deschid spre peisajul Muntilor Bucegi.
Pentru fatada, Duiliu Marcu a ales tot piatra locala. Aceasta este folosita pe toate fatadele si imbraca intregul volum. Lemnul, dispus preponderent pe orizontala, adauga un echilibru estetic. Acoperisul, desi pare tip terasa (plat) de la nivelul ochiului, este de fapt un acoperis in doua ape, acoperit cu olane.
Inclusiv soclul si stalpii gardului sunt placati cu aceeasi piatra locala, iar trecerea dintre strada si casa este realizata printr-o terasa si pergola.
Desi are aproape 100 de ani, este o casa moderna ca aspect, dimensiune, se incadreaza intr-un limbaj contemporan si corespunde in continuare imaginii unei reusite case de vacanta la munte.
Programele abordate de arhitect Duiliu Marcu in Sinaia sunt variate, atat ca functiuni, cat si ca dimensiuni. Acestea includ case de vacanta, gara regala si cladiri ingineresti. La fiecare dintre ele, arhitectul gaseste un raspuns care se integreaza armonios in peisajul montan.
Piatra locala si volumele simple, compacte si functionale au fost integrate cu grija in Sinaia, creand un ansamblu armonios. Pergolele aduc o trecere eleganta intre interior si exterior, iar detaliile, bine gandite, raman frumoase chiar si dupa zeci de ani. Monumentalitatea constructiilor si adaptarea lor la contextul specific al orasului se impletesc firesc, totul datorandu-se atentiei lui Duiliu Marcu.
Sinaia, cunoscuta drept „Perla Carpatilor”, impresioneaza printr-o combinatie unica de peisaj montan, regal si urban. Aceste elemente sunt accentuate de inovatie si electricitate. Valorarea arhitecturii făcută cu talent și pasiune este dată de timpul care deși a trecut, i-a adus mai mult farmec și continuă să ne inspire și astăzi.