Studio AE

Explorarea spațiilor din viitor prin VR

dincolo de limitele 2D

Tehnologia VR, Virtual Reality, Realitate Virtuală, ne permite să explorăm arhitectura spațiilor pe care ni le imaginăm și care există deocamdată doar prin puterea minții. VR-ul este o experiență imersivă care transformă modul în care arhitecții și clienții comunică senzații, emoții, informații, materiale, perspective, sentimentul și atmosfera unei clădiri/spațiu reale.

Context | Istorie

Primele utilizări ale Realității Virtuale apar în ani ‘70 în industria medicală, militară, aerospațială, iar la finalul anilor ’80 Autodesk, companie internațională care creează software de proiectare, a dezvoltat Cyber Security, fiind prima utilizare accesibilă utilizatorilor de PC a tehnologiei VR de început. Apoi, VR-ul a fost dezvoltat cu prioritate pentru industriile de divertisment, jocuri, filme. Tranziția relativ recentă către arhitectură este o consecință foarte utilă pentru domeniul nostru.
Odată cu pandemia COVID-19, utilizarea globală a tehnologiei, dezvoltarea întâlnirilor în mediul online, interesul marilor companii pentru dezvoltarea metaversului au accelerat folosirea realităților imaginare precum VR, AR sau MR..

Clasificare | VR. AR. MR

  • VR-ul este prescurtarea de la Virtual Reality, Realitate Virtuală
  • AR se referă la Augumented Reality, Realitate Augumentată

AR-ul face referire le Augumented Reality, în română, Realitate Augmentată. Diferența între cele două VR & AR este că în cazul realității augmentate este mai bine încadrată în context. Un exemplu de referință a fost jocul Pokemon și „monștrii” care apăreau ascunși prin oraș.
Pe lângă latura de divertisment realitatea augmentata are aplicații în multe domenii în care în teren sunt necesare date suplimentare. Spre exemplu în construcții se pot afișa informații despre rețelele care nu sunt vizibile, fie ca sunt îngropate, fie ca sunt ascunse în interiorul unor elemente constructive. Pot fi accesate instrucțiuni de montaj, părți din proiecte sau informații din cloud doar privind un QR-code imprimat pe o piesa sau material, astfel asigurând un transfer de informații nemijlocit către echipele de montaj, care pot astfel să execute lucrări foarte complexe mult mai ușor.

  • MR, Mixed Reality, Realitatea Mixtă
    În cazul MR, acesta folosește ambele tehnologii, atât din realitatea augmentată, cât și cea virtuală. La baza acestor tehnologii se află modelul 3D al viitoarei clădiri.

Avantajele | Experiența clientului

Prin comparația cu o imagine statică, de tip randare fotorealistă, când interacționăm prin VR cu spațiile care urmează a fi construite, putem simți și percepe spațiile în toate cele trei dimensiuni, putem crea senzația că le parcurgem. O dată cu așezarea ochelarilor pe cap este ca și cum te-ai teleporta în viitor, ne transpun într-o altă realitate care încă nu există. Nu mai vorbim de presupunerea înțelegerii complete a desenelor abstracte uneori, vorbim de parcursul al spațiilor însoțite de multe layere de informații.
Prin VR, câștigăm și timp. Este un mod rapid de a transmite informații, de a lua decizii.

Studio ae Catalina VR experience edited

Redarea realității | atmosfera spațiului
Avantajul este că VR-ul creează cea mai apropiată de realitate experiență deoarece permite înțelegerea proporțiilor în adâncime, înălțime, lungime, sesizarea luminii, observarea materialelor, transmite emoție.
În plus, un avantaj foarte important este comunicarea ușoară a ideilor arhitectului către client. Este recomandat ca în primele faze de proiectare, în faza de concept, să folosim realitatea virtuală. Ne asigură că înțelegem toți același lucru și privim în aceeași direcție către viitor.
Este un mod de a valida rapid o ideea pe care o ai. Prin VR dispare bariera ecranului bidimensional. Forma arhitecturală, lumina, umbra sunt redate cu acuratețe și într-o manieră foarte apropiată de ceea ce experimentăm în realitate.

Dezavantaje

Tehnologia VR, presupune o parte hardware (ochelari, controlere, PC) și o parte software prin care să se redea atmosfera imaginată. Pentru folosirea acesteia este necesar ca arhitectul să știe să folosească mai multe aplicații. Este recomandat ca beneficiarul să vină în biroul arhitectului pentru a avea experiența completă.
Deocamdată, în domeniul arhitecturii este la început și în România nu sunt mulți arhitecți care să o fi adoptat. Pentru a folosi tehnologia VR este necesar să mai învățăm noi programe, să alocăm timp și spațiu fizic pentru a experimenta.

Parcursul clădirilor

În plus, prin VR depășim granițele fixe și poate simula inclusiv plimbarea prin viitoare clădire. Exprimă informații relevante, relația cu contextul și mai ales relația dintre clădire și utilizatorul final. Atent prelucrat, atmosfera VR poate crea și senzația de a fi la înălțime.
Ce este surprinzător este că te poți transporta instantaneu într-o altă lume nou creată și uiți unde ești instantaneu. Creierul se adaptează rapid.

Cum a început echipa Studio ae să folosească VR | Primul proiect

Primul proiect în VR a pornit de la una din întrebările clienților noștri. Pentru a lua o decizie, beneficiarul avea nevoie să înțeleagă mai bine geometria acoperișului. Practic, am căutat răspunsul care să vină în ajutorul clientului, cu scopul de a transmite cât mai bine emoția arhitecturii și ideile pe care le-am gândit.
Este vorba de o casă pe parter cu o curte interioară tip patio, care va fi proiectată pentru a corespunde standardelor de casă pasivă. Prin urmare, este o investiție importantă pentru client, pe termen lung. Este casa la care visează, iar VR-ul l-a ajutat să perceapă clădirea din toate unghiurile interioare și exterioare, i-a permis să se plimbe și chiar a fost vizibil entuziasmat de redarea realității.

Studio ae concept casa cu patio VR


Pentru noi, avantajul este că fiecare proiect este deja lucrat în 3D-BIM folosind Revit, și este mai ușoară și rapidă tranziția către VR. Pentru pregăti scena de prezentare, am mai folosit software compatibil, am prelucrat modelul 3D, am făcut teste pentru a oferi experiența VR completă.
Pentru client, a fost o experiență captivantă, nouă, surprinzătoare, i-a adus claritate și s-a hotărât pe loc că îi place și se simte bine în viitoare casă.
Ne arată cât de subiectivă este percepția. Creierul este foarte repede “păcălit” și ne mișcăm în lumea reală destul de ciudat când credem că ne aflăm în lumea pe care ne-o prezintă realitatea virtuală.

Studio ae concept casa cu patio VR

Viitorul VR în arhitectură & design

Prin VR, se pot recrea orașe istorice și vom descoperi și experimenta istoria arhitecturii dintr-o nouă perspectivă. Secole de-a rândul arhitecții au visat și imaginat orașe utopice, iar Renașterea a fost un moment de referință. Orașul Ideal al Renașterii a lui Leon Battista Alberti cred că va putea fi explorat prin VR.
Tehnologia ne ajută să simțim arhitectura, să simțim spații care încă nu există. Prin VR, arhitectura devine și pentru client un joc al formelor în care descoperă bucuria spațiilor în care se va simți bine.
În viitor, pentru arhitecți, VR-ul este un nou mediu pentru proiectele utopice visate și imaginate și care pot schimba și lumea reală. Este momentul să folosim VR-ul pentru a transmite cum putem locui mai bine, pentru a convinge că există modele mai bune de a construi.

< >

Stay in the know. Straight to the point.

Am citit și sunt de acord cu termenii și condițiile de utilizare

chevron-down