In ultimii 3-4 ani, discutiile despre performanta energetica a cladirilor au castigat tot mai mult interes in spatiul public. Acest lucru s-a intamplat mai ales din cauza cresterii facturilor la energie si a obligativitatii legale de implementare a masurilor nZEB (Near Zero Energy Building).
Recent, in iulie 2024, a fost publicata in Monitorul Oficial legea 238 care modifica din nou legislatia privind standardul nZEB.
Prin urmare, dupa lupte seculare care au durat 20 de ani, la numai un an de la stabilirea cadrului general de lucru, se « schimba schimbarea ».
Pe scurt, etapele legislative au fost urmatoarele:
2005: Legea nr. 372 reglementeaza performanta energetica a cladirilor. 2010 & 2018: Directivele europene nr 31/2010, respectiv directiva nr. 844/2018, pun in prim plan utilizarea tehnologiilor verzi individuale (pe sit), locale si la nivel de comunitate (in apropiere)
2020: Legea 372 a fost republicata si actualizata.
2023: Normativul MC001-2023 este publicat si aprobat. Normativ care stabileste metodologia de aplicare a legislatiei 372
2024:Legea 238 este publicata in iulie, modifica si completeaza legea 372.
In etapa de implementare a Legii 372, inclusiv completarile ulterioare, si a normativului, perspectivele diferitelor parti implicate au variat. Institutiile, proiectantii si clientii au avut opinii diferite pe anumite subiecte. Aceste diferente de opinie au fost legate atat de aspecte tehnice, cat si de principiu.
De exemplu, au fost emise certificate de urbanism care solicitau studiu nZEB pentru cladiri cu rol edilitar precum gospodarii de apa cu rezerva intangibila in caz de incendiu, statii de pompare, cladiri pentru statii de transformare etc.
Fiind foarte multe schimbari si termeni tehnici, este important sa clarificam notiunile si tipurile de instalatii. Clasificarea propusa mai jos grupeaza principalele tipuri de modificari.
Sunt definite mai clar notiunile privind intelegerea termenilor precum:
„Renovare care conduce la imbunatatirea cu peste 60% a performantei energetice a unei cladiri, estimata prin calcul potrivit metodologiei de calcul al performantei energetice a cladirilor in raport cu starea actuala si utilizarea in conditii normate a cladirii”
„Energie din surse regenerabile si neregenerabile, care nu a trecut prin niciun proces de conversie sau transformare.”
a) incalzirea/racirea/climatizarea spatiului
b) apa calda menajera
c) ventilare
d) iluminat interior
e) alte sisteme tehnice ale cladirii
Studiul este obligatoriu pentru obtinerea autorizatiei de construire (pentru cladirile la care se aplica).
Articolul 15 se modifica astfel
a) in proportie de minimum 30%, cu energie din surse regenerabile dupa cum urmeaza:
(i) in proportie de minimum 10%, cu energie din surse regenerabile amplasate la fata locului;
(ii) in proportie de minimum 20%, cu energie produsa din surse regenerabile certificata prin garantii de origine in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
b) intr-o proportie minima de energie din surse regenerabile amplasate la fata locului sau in apropiere, prin hotarare a Guvernului, incepand cu anul 2026 ”
Practic, conform literei a) numai 10% din energie va fi produsa pe sit, iar diferenta de 20% printr-un tert. De exemplu compania de furnizare a energiei electrice care va face dovada ca asigura energie “verde”, energie produsa din surse alternative. Cum se va aplica din 2026 litera b), vom trai si vom vedea.
Anterior in legea 372, erau prevazute un procent de numar de locuri de parcare pentru masinile electrice penru cladirile rezidentiale (blocuri, locuinte colective). Legislatia actuala stipuleaza ca pentru cladiri nerezidentiale, cum ar fi cele comerciale sau birourile, cu mai mult de 10 locuri de parcare, exista o obligatie specifica. Astfel, 20% din locurile de parcare trebuie sa fie pregatite pentru incarcarea masinilor electrice.
In functie de tipul de probleme constatate de inspectorii din ISC (Inspectoratul de Stat in Constructii) si de cei din Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA), amenzile pot varia. Acestea se situeaza intre 5000 si 20000 RON. In plus, se poate suspenda dreptul de practica al auditorilor si expertilor implicati in functie de gravitatea faptei.
Modificarile aprobate aduc mentiuni binevenite. Acestea includ clarificari importante privind tratarea cu respect a monumentelor si a cladirilor cu valoare arhitecturala. Aplicarea directa a legii, fara un filtru estetic adecvat, poate duce la pierderea identitatii arhitecturale, iar noile modificari incearca sa previna acest lucru. Sunt prezenate clar exceptiile unde aplicarea nZEB este excesiva in raport cu functiunea (de exemplu un garaj inchis, o casa de vacanta, etc).
Modificarile aduc confuzie si in alte domenii unde deja existau dezbateri. Un exemplu este asigurarea producerii a 30% din energia primara pe sit sau in apropiere, din surse alternative. Acum in ecuatia aceasta va interveni si un tert, furnizorul de energie care va trebui sa asigure 20% din diferenta de energie verde necesara. Cum se va face dovada? Cum se asigura simultan pentru mai multe cladiri acesta energie curata, ramane se vedem. Exista la nivel macro capacitatea de productie de energie verde la scara aceasta? Consumatorul, clientul final va resimti o reducere semnificativa a facturilor sau va ramane la fel de dependent de furnizor ca si pana acum?
Acestea raman intrebari deschise care cu siguranta vor genera la randul lor dezbareri si problematici tehnice care raman inaccesibile de multe ori prin terminologia tehnica.
Va mai pot interesa si urmatoarele articole pe acelasi subiect:
https://studioae.ro/blog/casa-eficienta-energetic-tendinte-si-inovatii/
https://studioae.ro/blog/casa-eficienta-energetic-principii-de-organizare-eficiente/